Gepubliceerd op 14 april 2025

De kwaliteit van het Nederlands onderwijs daalt al jaren. Waarom lukt het politici en beleidsmakers niet om daar verandering in te brengen? Hebben wij last van een bestuursinfarct? Dat was de kern van het debat van bestuurders en onderwijsprofessionals vorige maand in De Balie.

Klik hier om het debat te volgen

 

Over de sprekers

Ton van Haperen is docent economie aan het Rythovius College, docent aan de lerarenopleiding van de Universiteit Leiden en columnist van Het Onderwijsblad. Op diverse platforms schrijft hij veelvuldig over de kwaliteit en organisatie van het onderwijs. Hij is voorzitter van Meer leren op school, een stichting die zich inzet voor het verbeteren van de Nederlandse positie op internationale ranglijsten van onderwijsprestaties.

Alexander Rinnooy Kan is wiskundige, voormalig rector magnificus van de Erasmus Universiteit Rotterdam en was van 2015 tot 2019 lid van de Eerste Kamer namens D66. Ook was hij voorzitter van het VNO, bestuurslid bij ING, voorzitter van de SER en bekleedde daarnaast tientallen nevenfuncties. Van 2012 tot 2019 was hij hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Onder andere vanuit de SER heeft hij veelvuldig politiek advies gegeven over het onderwijsbeleid.

Andrea Niemarkt werkt al sinds 1995 in het voortgezet onderwijs. Vele jaren heeft zij als docent voor de klas gestaan en sinds 2008 bekleedde zij diverse leidinggevende rollen binnen het onderwijs. Momenteel is zij rector van het Mencia de Mendoza Lyceum in Breda.

Elard Pijnaken is directeur van BVS-schooladvies, een stichting die zich bezighoudt met begeleiding van duurzame ontwikkeling van vrijeschoolonderwijs. Hij heeft jarenlang ervaring opgedaan als directeur van primair onderwijs, rector in voortgezet onderwijs en onderwijsinnovator voor de Vrije School. Daarnaast is hij theatermaker en dichter.

Sezgin Cihangir is directeur van het Nederlands Mathematisch Instituut waar lesmethoden voor taal, rekenen en wereldoriëntatie worden ontwikkeld, zoals Foutloos RekenenFoutloos WiskundeGrip op Tekst en Wetenswaardig. Hij zoekt regelmatig het publieke debat op over de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. Hij is lid van Team Red het Onderwijs, secretaris bij stichting Meer Leren op School en co-redacteur van het in januari 2025 verschenen boek Pole Position.

 

https://www.youtube.com/watch?v=NSjxWJXCzGo&t=558s