Een jaar later dan beloofd...

Gemeente presenteert renovatieplan Osdorperweg

 Gepubliceerd op 18 januari 2025

Op maandag 6 januari ontvingen de bewoners van Oud Osdorp de langverwachte bewonersbrief van de gemeente over het groot onderhoud aan de Osdorperweg. Na wederom uitstel mikt de gemeente er nu op om de werkzaamheden aan de Osdorperweg – het vernieuwen van het wegdek en de inrichting veiliger maken – eind 2025 te hebben afgerond.

Lange lijst werkzaamheden op stapel
Tijdens de informatiebijeenkomst van 10 juli 2024 heeft de gemeente reacties van omwonenden verzameld. Op basis daarvan zijn sommige plannen aangepast. Hieronder volgt een opsomming van de werkzaamheden die de gemeente zal uitvoeren in 2025:

  • Het meest ingrijpende deel van de werkzaamheden – de vervanging van het wegdek tussen Joris van den Berghweg en Ookmeerweg – staat gepland voor het derde kwartaal van 2025. Eerst zal Liander in het tweede kwartaal het elektriciteitsnet op dit traject vervangen. Zoals het er nu naar uitziet, zal de totale renovatie in het meest optimistische scenario eind 2025 eindelijk zijn voltooid. Tenminste, als zich geen nieuwe vertragingen aandienen…
  • Op het hele traject tussen Halfweg en Ookmeerweg zullen vier extra wegversmallingen worden toegevoegd. Oud Osdorpers vrezen dat hierdoor nog meer fietsers door te snel rijdende automobilisten, die plotseling naar rechts sturen omdat ze bij een versmalling toch geen voorrang kunnen afdwingen, in de berm belanden of erger. Bij deze versmallingen zullen – bij wijze van proef – zogeheten busdrempels worden aangelegd. De gemeente zal onderzoeken of dit type drempels geen trillinghinder voor omwonenden veroorzaakt en tegelijkertijd ook effectief zal zijn om het verkeer langzamer te laten rijden. Tijdens een vergelijkbare test op de Sloterweg – eveneens een smalle dijkweg met aan weerszijden een sloot – bleken deze zogenaamd trillingvrije busdrempels scheuren in een naastgelegen woning te veroorzaken…
  • Het fietspad tussen de Ookmeerweg en de bocht in de Osdorperweg – dat in het eerdere plan in een voetpad zou worden omgezet – zal worden gehandhaafd als een onverplicht fietspad in combinatie met voetpad. Op de rijbaan in de richting Ookmeerweg zal een rode fietsstrook worden toegevoegd.
  • Het lemen voetpad tussen Halfweg en de Joris van den Berghweg – dat twee jaar geleden is aangelegd en al snel daarna – zoals voorspeld – in kwaliteit is teruggelopen – zal worden vervangen door een geasfalteerde strook. Oud Osdorpers vrezen dat dit geasfalteerde voetpad dan door fietsers en andere – snellere – tweewielers zal worden gebruikt. Dan hoeven zij niet over de Osdorperweg te fietsen waar te snel rijdende automobilisten hen bij de wegversmallingen de berm in drukken. Vraag is: Wat zal dat met de veiligheid van voetgangers op hun eigen voetpad doen?
  • In totaal zullen er 21 parkeervakken in de berm worden aangelegd en komen er boomstronken op plekken waar illegaal bermparkeren niet gewenst is.
  • De Onderweg (de weg achterom de dorpskern van Oud Osdorp) zal een bredere asfaltlaag krijgen om daarmee in de toekomst tevens schade aan de bermen te voorkomen.

Afsluiting Joris van den Berghweg
De meest ingrijpende maatregel die in het voorjaar van 2025 zal worden genomen is de afsluiting voor gemotoriseerd verkeer van de Joris van den Berghweg vlak vóór de Tinie Wormbrug. De gemeente neemt deze maatregel in de verwachting dat hiermee het aantal vervoersbewegingen door Oud Osdorp zal worden teruggebracht onder de 6.000 motorvoertuigen per etmaal. Met die score zou de Osdorperweg automatisch veilig worden. Zo is de veronderstelling.

Niet alle bewoners en ondernemers juichen deze maatregel toe. Hoewel de bereikbaarheid gegarandeerd blijft, heeft dit tot gevolg dat men zal moeten omrijden. Men betwijfelt of deze afsluiting daadwerkelijk zal leiden tot een substantiële verkeersafname. Gevreesd wordt dat de Osdorperweg tussen de Joris van den Berghweg en Halfweg hierdoor juist drukker zal worden. Tellingen zullen moeten uitwijzen of de doelstelling van de gemeente hiermee wordt behaald. Als er na deze aanpassing straks toch nog altijd meer dan 6.000 voertuigen per etmaal over de Osdorperweg of wellicht straks over andere wegen zullen rijden, dan zal de gemeente toch echt over moeten gaan tot het invoeren van een knip op de Osdorperweg. Dit paardenmiddel is tot nu toe steeds uitgesteld. Dan zal de gemeente moeten erkennen dat een knip – naar voorbeeld van de Sloterweg – nog de enige serieuze optie is om doorgaand verkeer te weren. 

 

De meest ingrijpende maatregel die de gemeente in het voorjaar van 2025 zal nemen is de afsluiting van de Joris van den Berghweg bij de Tinie Wormbrug voor alle motorvoertuigen. Zal het sluipverkeer door Oud Osdorp hierdoor inderdaad afnemen, zoals de gemeente verwacht? Of zal het hierdoor alleen maar drukker worden op de Osdorperweg? 

Het dichttrekken van de middenberm van de Ookmeerweg op de kruising met de Osdorperweg is een succes gebleken, zodat deze maatregel definitief blijft. Of daardoor minder verkeer de Osdorperweg gebruikt, is niet zeker, maar in ieder geval behoort de gevaarlijke kruising hiermee wel tot het verleden.

Middenberm Ookmeerweg permanent
De in juli aangebrachte afsluiting van de middenberm op de kruising van de Ookmeerweg met de Osdorperweg is blijvend. De gemeente laat weten dat de maatregel een succes is. De voorheen zeer gevaarlijke kruising is door deze maatregel vervallen. Dat met deze afsluiting ook minder verkeer de Osdorperweg opdraait wordt betwijfeld, aangezien het ‘ommetje’ via de nabijgelegen rotonde nauwelijks extra reistijd betekent. Voorheen stond men ook al lang te wachten om af te kunnen slaan op de inmiddels afgesloten kruising.

 

Beknopte terugblik meest recente voorgeschiedenis
Het is goed nieuws dat het bovenstaande groot onderhoud nu dan toch echt voor 2025 in de planning is opgenomen. Het is hiervoor telkens uitgesteld. Hieronder een beknopt overzicht van de voorgeschiedenis en een reactie van diverse Oud Osdorpers op de nieuwjaarstoespraak van portefeuillehouder Verkeer Türkkol tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Dorpsraad Sloten-Oud Osdorp.

Ondanks belofte: 2024 verloren jaar
Op 19 december 2023 (dus ruim een jaar geleden) leek het er nog op dat het groot onderhoud in 2024 zou worden afgerond. Tijdens de vergadering van de stadsdeelcommissie beloofde stadsdeelbestuurder Türkkol nog dat de openstaande werkzaamheden (Fase 2 groot onderhoud van de Osdorperweg) in 2024 zouden worden afgerond.

Türkkol deed deze toezegging nadat twee insprekers – dorpsraadslid Mireille de Ridder en Oud Osdorper Theo Durenkamp – de bestuurder ermee hadden geconfronteerd dat zeven van de negen uitgangspunten om de weg veilig te krijgen nog steeds niet waren gerealiseerd. De leden van de stadsdeelcommissie stelden zich die avond in meerderheid achter beide insprekende bewoners. Op voorstel van de stadsdeelcommissieleden Pieter Nijhoff (GL) en Monique van ’t Hek (D66) zegde Türkkol vervolgens toe dat de beloofde werkzaamheden uiterlijk eind 2024 zouden zijn gerealiseerd.

Een maand later al een jaar uitstel...
In de brief aan de stadsdeelcommissie van 16 januari 2024 presenteerde Türkkol inderdaad zoals beloofd het langverwachte tijdspad voor de renovatie van de Osdorperweg. Echter, anders dan hij een maand eerder nog had toegezegd, bleek Fase 2 van de werkzaamheden zomaar bijna een jaar te zijn doorgeschoven. Nu zouden de werkzaamheden niet meer in 2024 worden afgerond, maar pas op 1 december 2024 starten!

De Dorpsraad en de bewoners spraken meteen al hun bange vermoeden uit dat de toezegging om zo’n project in december te starten alle risico bood voor verder uitstel. Deze verwachting werd helaas bewaarheid toen inderdaad vast kwam te staan dat vanaf 1 december 2024 niets viel te bespeuren van enige start van de toegezegde Fase 2. In de week tussen de Kerst en de jaarwisseling besloot een aantal bewoners de messen opnieuw te slijpen als op oudejaarsdag zou blijken dat er geen begin van de toegezegde werkzaamheden zou zijn gemaakt.

Dan maar weer opnieuw inspreken in stadsdeelcommissie?
Zo werden er plannen gesmeed om op de eerste openbare vergadering van de stadsdeelcommissie op 14 januari bestuurder Türkkol opnieuw te confronteren met zijn wederom niet nagekomen toezeggingen. “Als het werk inderdaad om wat voor reden dan ook niet op 1 december gestart kon worden, waarom heeft het stadsdeel dit begin december dan niet aan de bewoners laten weten? De gemeente beschikt toch immers over een groot aantal communicatiemedewerkers? Als het niet via een bewonersbrief had gekund, had dit toch ook via een andere, minder kostbare en snellere weg bekend gemaakt kunnen worden?”, aldus diverse reacties van bewoners op het uitblijven van de toegezegde start van de werkzaamheden.

In het hol van de leeuw
Alsof het allemaal bewust zo was gepland: op 10 januari zou stadsdeelbestuurder Türkkol gastspreker zijn op de nieuwjaarsreceptie van de Dorpsraad Sloten-Oud Osdorp. Dat was natuurlijk meteen dé uitgelezen kans om de bestuurder te wijzen op de wederom niet nagekomen toezeggingen. De bestuurder kwam als het ware in het hol van de leeuw! Het liep echter anders... Enkele dagen vóór deze nieuwjaarsbijeenkomst troffen alle Oud Osdorpers plotseling een brief van de gemeente op de mat waarin alle maatregelen werden ontvouwd om de Osdorperweg in 2025 veiliger te maken.

Dorpsraadsvoorzitter: Osdorperweg ons grootste knelpunt
Dorpsraadsvoorzitter Sjoerd Jaasma benoemde de uitblijvende renovatie van de Osdorperweg uiteraard op 10 januari in zijn nieuwjaarstoespraak. Het al jaren slepende knelpunt Osdorperweg stond in zijn rede prominent op nummer één van de lijst van zaken waar de gemeente niet – of niet naar behoren – optreedt. Jaasma: “Al meer dan 60 jaar zijn op de Osdorperweg de verkeersoverlast en het gevaar een gespreksonderwerp, een bron van ergernis. De heer Türkkol heeft meermalen aangegeven dat ook hij van mening is dat de huidige situatie onhoudbaar is en dat er écht maatregelen moeten komen om het sluipverkeer drastisch terug te brengen. Helaas wachten we daar nog steeds op en ik wil hier dan ook een klemmend beroep op u doen, meneer Türkkol: Maak 2025 het jaar van de Osdorperweg. Dan kunnen we tijdens de volgende nieuwjaarsreceptie tevreden terugkijken op dit jaar omdat er tegen die tijd echte maatregelen zijn genomen om de Osdorperweg veilig te maken. Bij de Sloterweg is het ook gelukt en uit de evaluatie blijkt dat het ook in Oud Osdorp gewoon kan met een knip.”

Türkkol zegt helemaal níets over Osdorperweg
Alle aanwezigen – en dat gold zeker voor de aanwezige Oud Osdorpers –verbaasden zich vervolgens enorm over de aansluitende toespraak van stadsdeelbestuurder Türkkol. Hij sprak slechts in heel algemene zin over de verkeersproblematiek en benoemde alleen de elektronische verkeersfilters in Sloten en Nieuw Sloten, die overigens al in 2023 waren ingevoerd.

Na afloop van Türkkols korte toespraak gonsde het rond: “Wat een gemiste kans. Hij repte met geen woord over de plannen die de gemeente enkele dagen tevoren per brief al bekend heeft gemaakt. Hoe kan dat nou? Het zou toch voor de hand hebben gelegen dat hij als antwoord op de oproep van Jaasma de maatregelen zou aanstippen die de gemeente nu in petto heeft? Is hij überhaupt wel op de hoogte van die nieuwe planning? Waarom reageerde hij met geen woord op de toch overduidelijke klacht van de dorpsraadsvoorzitter hierover? Een beetje politicus wil na zo’n aanklacht toch niet met lege handen staan? Waarom heeft hij de plannen uit die bewonersbrief niet benoemd in zijn toespraak?”